Tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019

Palkkatietojen erillisestä vuosi-ilmoittamisesta luovutaan ja työnantajat ilmoittavat palkkatiedot yhteen keskitettyyn tulorekisteriin eri viranomaisten tarpeita varten.

Tietojen ilmoittaminen tapahtuu ensisijaisesti rajapinnan tai käyttöliittymän kautta viiden päivän kuluessa jokaisesta maksutapahtumasta. Tulorekisteri korvaa muun muassa palkkojen vuosi-ilmoitukset verohallinnolle, työeläkelaitoksille sekä työttömyysvakuutusrahastolle. Se korvaa myös oma-aloitteisten verojen veroilmoituksella nykyään annettavat työnantajasuoritukset. Viimeiset vuosi-ilmoitukset annetaan vielä nykymenettelyllä vuodelta 2018 jokaiselle viranomaiselle erikseen. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin osoitteessa tulorekisteri.fi.

Meillä Lemonsoftilla on jo aloitettu työ tulorekisterin mukanaan tuomien muutosten kehittämiseksi ja tulemme julkaisemaan tarvittavia ominaisuuksia pitkin vuotta. Jos olette tällä hetkellä vielä kausijulkaisun piirissä, suosittelemme että siirrytte ns. jatkuvan julkaisun piiriin. Jatkuva julkaisu päivitetään joka kuukauden viimeinen torstai uuteen versioon, jolloin pääsette ennakkoon täydentämään sekä yritys-, henkilö-, että palkkalajitietoja tulorekisterin vaatimilla tiedoilla ja vältätte ison työmäärän joulun jälkeen ennen vuodenvaihdetta.
Jos olette meidän alustalla, siirtäminen jatkuvaan julkaisuun onnistuu vaivattomasti ja ilman kustannuksia pelkällä tukipyyntöilmoituksella. Tulorekisteri ja kaikki siihen liittyvät toiminnallisuudet sisältyvät palkanlaskennan lisenssiin.